SZKOŁA TAŃCA QUATRO

kropka
TAŃCE LATYNOAMERYKAŃSKIE
Szkoła tańca Nauka tańca z nami jest prosta
Samba:
Takt: 2/4
Tempo: 54-56 taktów na minutę
Samba jest narodowym tańcem Brazylii. Prócz samby ludowej istnieje również samba towarzyska, która oczywiście nie jest tańczona w grupach, lecz parami. Pierwowzorów samby należy szukać w rytmach i pieśniach niewolników afrykańskich. Nazwa samba pochodzi prawdopodobnie od afrykańskiego słowa semba, które wedle jednych określa tańce pochodzenia afrykańskiego, wykonywane w oryginalnym ich stylu, odznaczającymi się gwałtownymi ruchami ciała, połączonymi z wybijaniem rytmu nogami. Są także inni, którzy twierdzą, że nazwa ta odnosi się do ruchu bioder, mimo że dla określenia tego ruchu istnieje odrębna nazwa umbigada. Poprzednikami ludowej samby były tańce: lundu, maxixe, batuque, coco. Do udziału w karnawale, który dla mieszkańców ubogich dzielnic Rio de Janeiro, zwanych Morros, stanowi cel marzeń, jego uczestnicy przygotowują się przez cały rok w specjalnych szkołach zwanych escolas de samba. Łączą się oni w odrębne grupy reprezentujące często zaskakujące, fascynujące formy wiejskiej samby. Tańczą w rytmie wybijanym na perkusyjnych instrumentach, jak bębny i różnego rodzaju prymitywne i hałaśliwe akcesoria: garnki, kawałki metalu, szkła itp.
Miejska samba tańczona nie w grupach, lecz parami, ma ustalone już formy rozwinięte z oryginalnych wzorów brazylijskiej maxixe i afrykańskiej lundu. Brazylijska maxixe, pierwszy miejski taniec tego kraju opierała się na skocznych krokach europejskiej polki, rytmach kubańskiej habanery i brazylijskim sposobie gry. Pierwotna wersja samby była zmysłowa i przesadzona, lecz po pewnej modyfikacji zyskała uznanie w Brazylii jako taniec salonowy.
W Brazylii istnieją trzy różniące się od siebie typy sal tanecznych, w których można spostrzec pewne odmiany samby towarzyskiej. Gaferias - popularne hale taneczne w Rio de Jareiro; dancings - wywodzące z języka angielskiego nazwę lokale dansingowe, w których przebywają najczęściej cudzoziemcy i turyści; wspomniane już escolas de samba, gromadzące kolorową ludność ubogich dzielnic Rio de Janeiro.
Samba pojawiła się w Europie w 1914 roku, ale dopiero po II wojnie światowej została bardziej dostrzeżona. Jako pełna polotu, wdzięku, radości i rytmicznych ruchów, falujących bioder, spodobała się tak bardzo, że została włączona do Światowego Programu Tańca i obecnie prezentowana jest na turniejach tańca podczas których profesjonaliści wśród wielu figur ukazują różne jej warianty taneczne z zachowaniem ich oryginalności.
Sambę zaliczamy do tańców łacińskich. W przeciwieństwie do tańczonej w miejscu rumby i cha-cha-cha, samba jest tańcem progresywnym, ruchowo - przestrzennym. W Brazylii samba tańczona jest w różny sposób i w zależności od tempa muzycznego ma inną nazwę. Gdy tempo jest wolne (ok. 30 taktów na minutę) tańczy się sambę zwaną baiao, gdy tempo jest umiarkowane (około 42 takty na minutę) to jest to horo samba, szybka samba, grana w tempie ok. 54 taktów na minutę, nosi nazwę samba de morro. Poza Brazylią, w innych krajach samba tańczona jest w ujednolicony sposób, a tempo jej wykonania jest szybkie, w granicach 54 - 56 taktów na minutę.
Cechą charakterystyczną w sambie jest sprężysty "resorujący" ruch ciała (bouncing movement) połączony ze zginaniem i prostowaniem kolan. W każdym takcie następują rytmiczne dwukrotne ugięcia oraz wyprostowania kolan. W podstawowych krokach w przód, tył lub bok zasada ruchu jest taka sama. Np. przy kroku w przód: na "raz" wysunąć prawą nogę w przód, przenieść na nią ciężar ciała i zbliżając lewą nogę do prawej, ugiąć kolana i biodra skierować w przód. Na "i" wyprostować kolana z równoczesnym wspięciem na półpalce lewej stopy, przenosząc na nią tylko część ciężaru ciała, biodra skierować w tył. Na "dwa", utrzymując znaczą część ciężaru ciała na prawej nodze, przesunąć ją nieco w tył i opaść na całą stopę pozostawiając ciężar ciała na prawej nodze, a biodra przenieść do pozycji normalnej.
Odróżnia się dwa sposoby tańczenia samby: sposób dwukrokowy, w którym wykonuje się dwa kroki w jednym takcie (zaleca się początkującym); sposób trójkrokowy, w którym wykonuje się trzy kroki w jednym takcie, stosują tancerze zaawansowani. W tym drugim sposobie tańczenia charakterystyczna jest tzw. odbitka na "i" (alternative rhythm) podczas której na nogę wykonującą krok na "i" przenosi się nieznacznie ciężar ciała, bez opadania na całą stopę (opieramy nogę tylko na palcach).
Podstawowymi figurami w sambie są: kroki podstawowe w przód i w tył (forwadr and backward basic movement), kroki boczne zmienne (whisks), obrót w prawo (natural basic movement), obrót w lewo (reverse basic movement) i promenada (samba walks in promenade position).
W sambie stosuje się trzy zasadnicze trzymania. Pozycja zasadnicza - stajemy w pozycji naturalnie wyprostowanej, trzymamy głowę wysoko, partner i partnerka ustawiają się naprzeciw siebie w nieznacznej odległości. Partner obejmuje partnerkę prawa ręką pod lewą łopatką, partnerka lewą dłoń kładzie na prawym ramieniu partnera, a drugie ręce (lewą partnera, prawą partnerki) łączymy i wznosimy nieco ugięte w łokciach w bok na wysokość głowy partnerki. Pozycja otwarta - ustawienie partnerki i partnera jak w pozycji zasadniczej, ale partner nie obejmuje partnerki prawą ręką. Lewa ręka partnera i prawa partnerki są połączone, pozostałe ręce (prawa partnera i lewa partnerki) wysunięte są w bok. Pozycja promenady - oboje tańczący ustawieni są przodem do kierunku tańca (lewym bokiem do środka koła), partner stoi po lewej stronie partnerki, biodra ich są blisko siebie. Partner obejmuje partnerkę prawą ręką w pasie, partnerka lewą rękę kładzie na prawym barku partnera, a drugie ręce (lewa partnera i prawa partnerki) są złączone i uniesione w przód na wysokość pasa. Partner zwraca górną część ciała ukośnie do ściany, partnerka ukośnie do środka sali.
Samba jest tańcem żywym, przynoszącym radość zarówno wykonawcom jak i obserwatorom. Sprężynujący ruch nóg, wahadłowe kołysanie połączone z charakterystycznym ruchem bioder do przodu i do tyłu nadaje tańcowi egzotyczny wyraz. Gorące rytmy samby powodują, ze taniec ten zadziwia zmiennością akcji jak i wykonania.
webdesign jakubiak Copyright © 2006-2017 ST QUATRO   Wszystkie prawa zastrzeżone
REKLAMA:  malowanie dachówReportaż Vpx Diety Zarządzanie Nieruchomościami Kraków Tłumaczenie
dj wesele kraków  kwatery kołobrzeg  rezerwacje  pamiątki  wirtualne wycieczki